Tämän tehtävän tarkoituksen oli tutustua kolmen valitsemansa oman alan toimijan somen käyttöön.

Ensimmäinen valintani on säätiöpohjalta toimiva osakeyhtiö, jossa osa palveluista on siis yhtiöitetty, kuten tänä päivänä usein toimitaan. Tämän firman somen käyttö on päivittäistä ja tehokasta. Monilla säätiön toimijoilla on omat sivut sekä Facebookissa että Twitterissä, ja kaikki jakavat ristiin toistensa postauksia, jolloin näkyvyys ”maksimoidaan”. Facebookin puolella päivitykset ovat pitkälti kuvia arjesta, jota asiakkaiden kanssa eletään yhdessä. Paljon tosiaan jaetaan myös muiden konsernin toimijoiden julkaisuja, joista suuri osa on tapahtumien markkinointia ja rekrytointi- ilmoituksia mutta myös ajankohtaisia uutisia alaan liittyen. Twitterin puolella päivitykset keskittyvät enemmän konsernin muiden toimijoiden päivityksiin, joihin kaikki konsernin toiminnot ovat yleensä ”tägätty”, taas kerran näkyvyyden lisäämiseksi. Lisäksi firman työntekijät twiittavat paljon omalla nimellään työhön liittyviä asioita. Myös tällä puolella markkinoidaan paljon konsernin omia tapahtumia ja rekryjä, mutta myös paljon tapahtumista yms. kuvia, joissa työntekijät ovat olleet mukana. Asiakkaiden arki ei Twitterin puolella niinkään näy. Kokonaisuudessaan tämän osakeyhtiön ja koko konsernin somen käyttö on mielestäni tehokasta ja ajan hermolla olevaa, heidän somen hyödyntämisestään voisi moni alan toimija ottaa mallia.

Toinen valintani oli hyvin samalta pohjalta toimiva konserni. Heillä kuitenkin lähes kaikki toiminnot, sekä säätiö että osakeyhtiöpohjaiset, ovat saman somenimen alla. Vain osalla hankkeista oli omat sivut. Myös tällä toimijalla somekanavat ovat pitkälti omien toimintojen markkinointia ja sisältävät usein linkkejä omille nettisivuille. Facebook ja Twitter ovat aika pitkälti saman sisältöisiä. Twitterissä lisäksi omien työntekijöiden twiittauksia omaan työhön liittyvistä asioista. Edeltävään toimijaan verrattuna somen käyttö kuitenkin ehkä vähän maltillisempaa, myöskään asiakkaiden kanssa elettävä arki ei juurikaan näy.

Kolmas valinta olikin haasteellisempi. Olisin halunnut valita jonkin pienen toimijan, mutta sellaista, jolla olisi molemmat kanavat käytössä en löytänyt. Suurella osalla on kyllä Facebook, mutta ei Twitteriä. Ei tosin kaikilla isoillakaan toimijoilla Twitteriä löydy. Lopulta kolmanneksi valikoitui myöskin säätiöpohjalta toimiva konserni. Viestintä kanavilla hyvin samantyyppistä kuin kakkosella. Paljon omien tapahtumien ja koulutusten markkinointia, mutta myös kannanottoja yhteiskunnallisiin ilmiöihin Myös heillä Twitterissä omat työntekijät ahkeria twiittamaan, joita sitten retwiitataan.

Valinnoiksi tulikin yllättäen aika saman kaltaisia toimijoita, ehkä siksikin, että oma työnantajani toimii samanlaiselta pohjalta, mutta olemme vielä kaukana somen käytössä näistä isommista toimijoista. Mutta tutustumalla miten muut tekevät, voi ottaa oppia ja jalostaa omaan käyttöön sopivia tapoja toimia.